torsdag 15 juli 2010

Första, andra.....



Efter ett evinnerligt TJAT av min syster att jag måste börja uppdatera bloggen igen har jag nu kapitulerat. Jag har "skyllt på" att jag inte har haft nåt att skriva om, men idag har jag faktiskt det. För i kväll ska jag gå på sommarauktion vid stationshuset i Finby.Och finns det nåt som jag tycker är magiskt så är det just sommarauktioner. Tyvärr innebär det här arbetet att jag inte alltid kan fara på alla auktioner ( konstigt nog var det lättare då jag var lärare....)men då tillfälle ges och jag hinner till passar jag på. För egentligen borde man ju nog komma till auktionen innan den börjar så man får se över läget och hitta de där fynden som man hoooppppas att ingen annan sett. Och ett och annat fynd har det nog blivit.
Som tex den lilla söta kappsäcken jag fyndade för några år sedan. Visst är det lite pinsamt att dra hem sina fynd men man måste bara vifta bort gliringarna som" ska et ut å räis?"Idag är jag jätteglad att jag har en sån, den har tjänat många syften här på Cosy.
Otaliga är de skåp och möbler jag har fyndat.Som min snälla pappa restaurerat upp. Som den otroligt äckliga utdragssoffan i senapsgult jag fick för ynka 70(!) euro här om året. Nu är den så vit och fin och står i vårt kök. Tack pappsen! Men nu måste det vara slut med möbelracet. Jag har INTE plats för flera gamla skåp! Men det är klart, kommer DET skåpet emot så kan ju beslutet omvärderas...

Mitt intresse för gamla saker har haft länge. Jag tycker det är så mysigt med saker som "har levt ett liv" innan,de har en egen historia att berätta.Nåt av det allra bästa jag vet är att få gå in i ett öde hus,speciellt om det är nåt annat än väggarna kvar. Lite av gammaldags känslan har jag också försökt skapa här på Cosy, men produkter med gammaldags stuk. Lite mera skulle det nog gärna få vara men det är inte alltid så lätt då man huserar på hyra. Men här nere ett litet potpurri på saker med gammaldags stuk som finns på Cosy nu just:

Vintage tvålar från danska Munkholm

Liten zinkkanna

Kammarljusstake i zink

Ljusstakar i fattigmansilver

Klocka modell böxaklock


griffeltavla mm. mm. mm.


Och kom ihåg! Rean fortsätter på Cosy. Nya produkter så gott som dagligen!



1 kommentar:

Galleri MochB sa...

Du borde vart på auktionen i Ö:mark i lördags. Då hade du fått en soffa för ynka 25 pengar ;O)