söndag 19 april 2009

Dagens gåta...


I dag tänkte jag att vi skulle börja med lite hjärngymnastik. Vad kan detta vara? Det är en av de nyare sakerna på Cosy nu just. Svaret kommer i nästa inlägg!

Förra veckan plockade Johanna och jag fram våren. Efter att ha tittat på påsktuppar i närmare fem veckor måste jag medge att det var ganska skönt att arkivera dem som var kvar. Sen började operation omändring. Eftersom golvutrymmet på cosy inte direkt är överdrivet stort, blir det fort så att minsta lilla omändrings skapar ett kaos i butiken. Visst, vi som jobbar i det anser väl nog att det är ett ordnat kaos, eftersom vi någorlunda vet vad vi tänker komma fram till (oftast i allafall), men för en besökare i butiken kan det nog vara en smärre chock vissa dagar, speciellt som i förra veckan då vi bytte i säsongutrymmet mitt i butiken och i skyltfönstret SAMTIDIGT. Nu tror jag att vi börjar ha det någorlunda under kontroll igen. En tid i alla fall.

Våren ja. Jippiii. Nu börjar det bli dags. De första penséerna& violerna dyker upp i affärerna och de är ju alldeles underbaara. En sån härlig förklick mot det gråa och livlösa som förvåren ändå är.



Alldeles innanför dörren på Cosy har jag planterat två plantor i en korg från danska Madley och satt mossa runt. Ovanför den har jag hängt upp en liten welcome skylt från samma firma och vips skapades ett litet blickfång att bli glad av. Och har ni förresten märkt hur underbart dessa blommor luktar, jag menar doftar? ( Lite svårt ibland det här med dialekter, här i Närpes låftar allt, oberoende om det är gott eller illa...)

Vårtema, ja. Nu har grodorna fått kvacka fram ur gömmorna. Det finns flera olika varianter att välja på, den här som är en oljelykta tycker jag är helcool:



Den jättepopulära oljekulan från förra sommaren har också gjort entré igen. Liksom i fjol finns den även nu i tre storlekar.



Ett stort antal krukor finns nu också för de första vår/sommarblommorna








Själv tycker jag denna uppsättning är jättesnygg:


Den ska alltså hängas mot en vägg. Det finns en variant med bara en kruka också. Bland annat penséer står sig fint mot zink, tex. de här planteringsbaljorna.


I zink finns också dessa utrjusiga trädgårdsverktyg, som säljs i set om tre:

Sen är det bara att hugga i. Alla vet vi ju att det finns en hel del att stå i så här på våren innan trädgården och allt är i skick. Det värsta är kanske allt damm som flyger och far och sätter sig överallt. Speciellt i bilen. Och det är ett fenomen som tycks irritera i alla åldrar. Min lille son Hugo, 3 år, tyckte det var dags för en grovrengörning av sin bil idag så vips åkte dammsugaren fram:


och noga skulle det göras. Ni vet det där med bilar och i synnerhet traktorer är heliga saker hos vissa.
Med detta önskar jag er alla en bra arbetsvecka! Hoppas hoppas att det blir soligt...

3 kommentarer:

alegni sa...

vad bra att hugo lär sig från första början att hålla rent i sina fordon :)

moster sa...

Vikken kille...!

Kajsa sa...

Känner igen detdär! Här är det oxå bara traktorer som gäller!