onsdag 3 december 2008

Host host...



Host host... Ursäkta mig, men det dammar så förskräckligt här nu just. Orsaken till det är att jag nu ska ta ner mina franska kunskaper från hyllan då jag tänkte berätta om ett av mina julpapper jag har. (Konstigt att det kan damma så här om nåt som inte använts sedan 1991...)
Mina s.k. franska kunskaper tänkte jag använda till att översätta texten på pappret från Ib Laursen jag har. Ok. Jag försöker:

Lilla jultomten

Det är en vacker natt vid jul
Snön omfamnar hans vita rock
och ögonen lyfts mot himlen
Vid knäna de små barnen
Före ögonlocken stängs
en sista bön

Tja, typ. Min forna modersmålslärare skulle säkert ha ett och annat att kommentera om min svenska. Vad franskaläraren tänker vågar jag inte ens sia om. Men ni ser ju säkert scenariet framför er med tomten och barnen och snödrivorna och hela köret. Lite stör den där vita rocken mig men blanc ÄR vit på franska. Olika länder olika seder kanske.

Inga kommentarer: