tisdag 18 november 2008

Klent med uppdateringar

av bloggen på senaste tid. Man kan nästan tro att det inte har hänt nåt här i shopen. Men se det har det. En hel massa faktiskt, det har varit intensiva dagar (vet nån om man kan beställa mera timmar i dygnet nånstans ifrån?)
Det är nog första gången jag har tittat på en färdigt klädd julgran den 13. november (!), men efter att Anna dansat runt här en stund i torsdags står granen så grön och grann här i stugan, fylld med diverse julgranspynt, mycket med gammaldags stuk. Blev riktigt bra om ni frågar mig.
Skyltfönstret har Anna också gjort ett antal "förslag" på. Riktigt glad blev hon väl inte i dag då jag kom med en ny idé igen (tur att man inte kan höra tankar...)
På söndagen var jag och sålde på julöppningen i Vasa, det var KALLT må jag säga.Hård nordlig vind och snöyra, jippiii vilken perfekt kombination! Tältet var på väg att lätta flera gånger, så lite spänning hade vi nog.
I går gjorde jag och systeryster en endagsutfärd till Suomen Turku och Ingvars köphus. Även om jag naturligtvis försöker dra hemåt med Cosy, finns det nog ingenting som går upp mot en heldag på IKEA. Det blev bland annat ett nytt vitrinskåp som tomtarna kommer att få bo i i skyltfönstret (jfr. med min nya idé ovan).
Borta bra men hemma bäst heter det ju och nog är det ju ok att komma hem igen efter att två dagar gått åt till olika sammanhang. Jobbet i shopen fortsätter och mer och mer jul flyttar in. Julstjärnorna är på plats och bara min käre sambo får dem att lysa kommer de också att lysa upp novembermörket här (hujedamej vilken storm det har varit idag förresten!). Jag har tagit mina julstjärnor från svenska Watt&veke, bland annat dessa:








Den översta bilden är av en ganska vanlig klassisk julstjärna i rött. Den i mitten föreställer en serie med små julstjärnor i silver som man kan ha i julgranen, tex. Längst ner en lampstjärna i samma stuk. Till den tog jag också några hattar som man kan använda efter att man bestämt sig för att julen är slut. I svart och linnetyg var de. För den som tycker att det är dags att pröva nåt nytt har jag också julstjärnor i svart....
Något av det bästa med julen, tycker jag, är tiden före, det som så vackert kallas advent. Allt pyntande och blommor och dofter, mmm. Och alla jullampor som lyser upp i mörkret. För den som vill pyssla så har jag nu fått lite pysselmaterial i form av torkade frukter, bla. Här några inspirationsbilder som jag hämtat från olika bloggar:












Det som jag alltså har är kanelstänger modell längre, torkade äppel- och apelsinskivor, torkade lime halvor, stjärnanis och på kommande är också kaffebönor:




Mera inspiration finns i senaste numret av Allt i hemmet( nr 15/2008). Ha det så bra!










Inga kommentarer: