fredag 30 januari 2009

Nu börjar leveranserna droppa in...

från det som jag beställde i Stockholm. DHLarna har fått besöka affären många gånger denna vecka. Mest är det godsaker som kommit i detta skede, från tre leverantörer. Först från gamla kära Mathantverket. Därifrån kom en del nya saker, bla.


Hallonläsk , tillverkat efter ett recept från 1942.

Drickfärdig honungsmjöd.




Kallpressad rapsolja med enbär, timjan och rosépeppar.
På etiketten kan man läsa följande: -Oljan är varsamt kallpressad och lika gyllengul som solen. Den är svagt nötig i smaken och blommig i sin doft. Användbar i maten på alla tänkbara sätt och nyttigare än de flesta andra. En idealisk sammansättning av Omega 3 och Omega 6 dessutom rikligt med antioxidanter.

Två nya brödsorter fick jag också in, dels skrädmjölsbrödet. Efter att ha googlat skrädmjöl har jag lärt mig att det tillverkas av hel havre, som blötlagts, rostats och sedan malts. Förutom skrädmjölet innehåller brödet också vete-,ärt- och majsmjöl, sirap, salt vatten hjorthornsalt, gurkmeja. Brödet är kavlat i kornmjöl. Riktigt mumsigt tyckte jag det här var då jag provsmakade det i Stockholm. Men man ska inte hoppa till, för brödet är GULT.





Sen fick jag också hällbröd bakat av av fullkornsråg, rågsikt och korn, vete, hjorthornsalt. Samma typ av bröd som jag hade innan jul, men då var det rött omslagspapper.



På mässan beställde jag från ett annat för mig nytt företag också som heter Alterhedens Rabarberi. Denna firma finns 110 km söder om polcirkeln i Sverige.


Förr använde man naturens nyttigheter för att komma tillrätta med sina åkommor. På Alterhedens hemsidor kan man läsa om hur de råvaror som används i produkterna påverkar vår kropp enligt det gamla husapoteket.

Som firmanamnet antyder är huvudprodukten rabarber som skördas från egen odling. På hemsidan kan man läsa att rabarber odlades som medicinalväxt i Kina redan 2700 f.Kr. Torkad rabarberrot ansågs stärkande och laxerande och blev en dyrbar apoteksvara. På 1600-talet öppnades gränshandeln mellan Kina och Ryssland. Tsarfamiljen lade rabarber på den lönsamma handeln till Europa. Kanske är det därifrån uttrycket "att lägga rabarber på..." kommer. Under krigen var rabarbern en viktigt c-vitaminkälla som kom tidigt om våren. Den tros ha räddat många från skörbjugg.
Jag tog in två stycken glassåser med rabarber av dem;



Rabarberkola

och rabarberlakrits. Det rekommenderas att man värmer burken lite i mikro innan man ringlar såsen på glassen. Två nya safter kom också, bland annat en med smak av blommor gjorda av blåklint.


Blåklinten lyser med sina azurblå blommor. Det var just den blå färgen som gjorde att man förr trodde att de var bra för ögonen, speciellt blåögda personer.


Också en favorit i repris kom, nämligen chokladstrutarna från Åre choklad. Blåbärstryffel, hallontryffel, vårstrut, tequila/limetryffel,mörk chokladkola:


Samt en riktig favorit: tycker om dig struten ( det börjar närma sig alla hjärtans dag....)





Efter att man mumsat i sig den goda chokladen kan det i vissa åldersgrupper bli lite grisigt. Då kan det vara bra att svepa över bordet med en snygg disktrasa. Och med ett fint och piggt mönster känns det kanske lite roligare.... En hel del nya trasor kom in från svenska Kattinatt:
''



och till sist en trasa för oss morgontrötta. Jag skulle definitivt vakna till om en sån här stirrade på mig från diskhon på morgonen:






Ha det så bra!

Inga kommentarer: