lördag 10 januari 2009

Underbara tulpaner!


Finns det nåt härligare än en bukett med fräscha tulpaner då man kastat ut julgranen och julbestyren? Jag måste direkt erkänna: jag är en tulpanoman. jag köper första buketten till jul. Sen har jag nog svårt att hålla mig från en bukett i veckan. Det blir liksom en drog. Jag tycker det är så mysigt med dessa fräscha blommor som ger lite hopp om den stundande våren då det kan vara snöstorm ute. Visst kan det vara svårt att få tulpanerna att klara sig många dagar, men jag tycker att det går rätt bra om man ser till att köpa en "knisprig" bukett. Sen skär jag en ny snittyta och sätter ner dem i vattnet med plastpappret fortfarande på. Efter en timme blir det en ny snittyta och nytt vatten, men bara lite lite på bottnen. det här har jag nog läst nånstans för jag är verkligen ingen expert på att hålla växter vid liv. Men tulpaner tycker jag i allafall är mera lättskötta än tex rosor, även om rosorna kanske doftar godare ( första dagen).
Denna långa inledning får fungera som en åsnebrygga för att börja presentera del 1 av vårens nyheter. Vi börjar väl med Cult Designs nya serie som påminner om tulpaner (nämen, HUR det kan råka sig...)

Serien heter Folklore och är inspirerad av hantverkartraditioner i Dalarna, Mexiko,Kinesiska höglandet och den indiska landsbygden. Mötet mellan traditionell broderiteknik och modernt formspråk ger en färgsprakande formglädje i denna handmålade serie:





Det här är en serie att bli glad av och den borde komma snart till en butik nära dig....
Jag presenterar fler nyheter en annan dag! Trevligt veckoslut!


1 kommentar:

alegni sa...

här blev det också en bukett tulpaner idag, vita sådana. o en ny inredningstidning som jag inte ens bläddrat i än. försöker suga på karamellen så länge som möjligt.
ha en skön afton!