torsdag 9 oktober 2008

Nu blir nog Anna Skipper glad!



För nu finns dinkelbröd på Cosy Living. Alla vi som följt med "Du är vad du äter" på Sveriges TV3 vet att programledaren Anna Skipper pratar sig varm om dinkelmjöl. Nu har jag som sagt fått in bröd bakat på detta mjöl. Brödet kommer från Svenskt Mathantverk, som står för en hel del av prukterna i min "mathylla" här.
Vad är då dinkel. Jag citerar Wikipedia:

Dinkel (Triticum spelta), även gammelvete, speltvete och spelt, är ett slags vete med högt innehåll av aminosyror, spårämnen, vissa vitaminer och mineraler, såsom kisel. Dinkel innehåller cirka 13 procent protein vilket är lika stor andel som i ägg. Det består vidare av cirka 62 procent kolhydrater, 8,8 procent fibrer och 2,7 procent fett.

Så nu vet ni det. Förutom detta innehåller brödet även solrosfrön och rosmarin. I paketet finns ca 200 gram.

I går var det dags för premiärsmakning hemma hos familjen Klockars/Wikström. Jag blev lite förvånad över konsistensen, då jag trodde att brödet skulle vara mjukare. Man kan likna skivorna lite vid Cream crackers, fast tunnare. Och goda var de verkligen. Eller som min treåring sa: " He va gott hitsche. It ha haft hede föll". Och det är väl ett bra betyg, eller hur?

Inga kommentarer: