tisdag 7 oktober 2008

Städhjälp- någon?



Denna intelligenta pippi träffade vi på Marineland under vår utfärdsdag på Mallorca. Marineland är en park lite söder om huvudstaden Palma där alla möjliga djur visas, med tyngdpunkten på djur som lever kring eller i vattnet. Papegojan uppträdde i en sjörövarshow och jag har funderat på att skaffa en sån för städändamål. Om man skulle be honom börja tvätta golven nu, månne de inte skulle vara klara till jul?
Mallorca är nog en bra semesterö. Passlig flygtid ( 4 timmar direkt från Vasa, super för dem som har en treåring med eld i baken), bra klimat och extremt barnvänligt. Speciellt stranden på Alcudia är barnvänlig, långgrund som bara den. Vi bodde på ostkusten i den lilla fiskbyn Cala Bona, "stort" ungefär som Närpes. Bra hotell och prima mat! Vädret kan man inte klaga på, ca 23 grader alla dagar. Inte för varmt, men heller ingen kyla. Men det märktes nog att säsongen håller på att ta slut för i år för kvällarna var ganska kylslagna.
Under veckan vi var borta var det ganska lugnt på leveransfronten. Några nya skyltar fick jag in och så kom några brödlådor i emalj in igen. De har ju varit slut ett tag, men nu finns de alltså att få tag på igen. Sen kom flera lådor med Granholms godis. Firma Samuel Granholm grundades 1989. och företaget är beläget i Maxmo skärgård. Ända sedan starten har familjeföretaget förädlat olika marmelader och sylter. Godiset är en hantverksprodukt som verkligen smakar HEMLAGAT. På Cosy finns flera sorters marmelad och fudge, bland annat dessa godingar:



Jag tackar Gun, Fredrika, Bodil och Anna för den hjälp jag fick under veckan. Utan er hade vi inte kunnat åka. TACK!

Idag var det första långa arbetsdagen igen efter semestern och visst gick det lite trögt. Fick nu äntligen fönstren tvättade. Jag hatar att tvätta fönster. Hur tusan man än försöker finns det märken kvar eller fartränder. Det blir aldrig snyggt. Dessutom har man ju inte blivit förärad med några centimer extra ( förutom runt midjan förstås). Det i kombination med att jag har tendens av höjdrädsla gör att jag ju står på marken å tanas då jag ska tvätta fönstren. Dömt att misslyckas! Men nu är det gjort för en tid framöver.
Som en räddande ängel kom nu två leveranser idag. ( =Välförtjänt(?) paus i fönstertvättandet.) En hel del kuliga saker kom in. Bland annat denna skylt, jag tror att många kommer att känna sig träffade:



Bilden är lite missvisande då det är 10 skyltar bredvid varann, så egentligen är den ju mycket tunnare. Dessutom gör plasten runt omkring den att den blänker.


Denna "innepostlåda" i plåt fick jag också. Perfekt för tidningar. Hos oss kommer vi att behöva en sån där för att samla dagens post i. Jag vet inte hur ni har det, men om jag inte hämtar posten själv får jag springa och söka posten varje gång. Ibland är den här och ibland där. Nemas problemas med en sån här mojäng!
Till sist ska jag ännu visa en favorit i repris som kom in igen. Succén från i somras, plåthjärtat med plats för ett värmeljus, fortsätter:



Det är många som frågat efter dem och nu finns de alltså åter i lager.Ni märker väl nu alla de otroligt fina fönstren jag har-NOT! Undrar om det nånstans i världen finns några gojor som kan tvätta fönster? Vänligen meddela om ni har information att komma med!

Inga kommentarer: