tisdag 28 oktober 2008

Söndagen= En ny upplevelse



På söndagskvällen vidgade jag mina vyer, som det så fint heter. Jag var på mitt livs första Marthamöte! Eller om vi ska vara riktigt petnoga var det ett MINImarthamöte. Nu vet jag nog vad ni tänker! Gäääääääsp! Vad TANTIGT! Och om sanningen ska fram visste jag inte heller vad jag riktigt gav mig in på då jag startade bilen mot Rangsby. Att det skulle vara fråga om en träff för yngre förmågor visste jag ( därav namnet minimartha), men vad de sysslade med var för mig en gåta. I min fantasi for knyppeldynor och sticksömmar genom huvudet, då jag körde längs med Strandvägen.
Då jag kom fram till det blåa huset satt ca 10 yngre damer (nåja, de är väl alla i min ålder och kallas väl av vissa redan små tanter- ni vet: ska du vinka åt tanten nu? Grrrr) uppradade i soffan och väntade på tidsoptimisten lilla jag. Jag försökte lite diskret titta runt mig men knyppeldynorna hade de lycktas gömma väl.
Vad gjorde jag då i detta sällskap? Jo jag hade blivit inbjuden till kvällen ifråga. Skulle jag inte vara så blygsam av mig skulle jag väl kalla mig en VIP gäst. Detta gäng samlas en gång i månaden hos någon och pratar, har nån programpunkt och inmundigar nåt gott. Denna gång skulle jag stå för programmet. Hoppla!
Nå, det var väl inte så allvarligt menat. Jag berättade lite om Cosy och så hade vi provsmakning. Bland annat detta:

Rödlöksmarmelad från svenskt Mathantverk:



Barkbröd med enbär:

Sockertoppsglögg:



Och farmor Ediths pepparkakor, som kommer i en snygg plåtburk.


Jag hoppas att åtminstone nåt smakade. Alla dessa produkter finns nu på Cosy, bland mycket annat nytt och gott i gottehyllan.
Vad gör då dessa unga damer? Jag fick lära mig att de var en registrerad förening med verksamhetsberättelse och allt. Verksamheten består av hjälpverksamhet till Hoppets stjärna och satsningar på byns framtid. Nästa år planerar de att börja understöda ett fadderbarn. En behjärtansvärd verksamhet måste jag säga.
På min väg hem i mörka oktoberkvällen tänkte jag på bysammanhållning. Och att den tycks vara mycket bättre i små byar. Alla arbetar för ett gemensamt mål tillsammans, gammal som ung. I "metropolen" Finby där jag bor finns kanske vägbelysning och annan "lyx", men nån sådan organiserad verksamhet som "minimarthor" har vi verkligen inte!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för senast! Det var trevligt att du kom och hade lite program för oss! Bra skrivet här också!
A-C