onsdag 24 september 2008

Luffa



I går kom de. De för hand tillverkade luffatvålarna från Osmia. Under en resa i vårt fosterland stötte jag på den här typen av tvål och blev nyfiken. Eller som oftast blev jag nyfiket skeptisk. Vad ÄR nu detta för trams? En tvål med tvättsvamp i? Kan nu det funka? Det blev ett köp.
Och nej, första gången jag använde den var det ju som en vanlig tvål. Men ju mera den blev använd desto, mer framträdde tvättsvampen och skrubbeffekten. Tänk vad bra! Tvål och peeling i ett! Då jag sedan skulle fundera på mitt sortiment kom jag att tänka på luffatvålarna. Jag sökte ju något som inte "alla" har, utan något speciellt för min affär i Näsby. Därför blev jag så glad då Osmia var med på Formamässan i Helsingfors. Då beställde jag tre, jag tänkte skriva smaker, men nej DOFTER: den gröna limeluffan, den orangea apelsinluffan och den röda hallonluffan.
Men vad är då luffa? Jo, det är den del av frukten i arten i gurkväxtsläktet Luffa som återstår sedan fruktköttet och frön avlägsnats. Svampen består av ett nätverk av fruktens kärlsträngar som får en skrubbeffekt då den torkats. I kontakt med vatten sväller svampen lite igen.
I luffatvålarna används förutom luffan även rikliga mängder av vegetabiliska oljor av livsmedelskvalitet. Oljan finns sedan kvar i den färdiga tvålen, vilket gör den mild och hudvänlig. Välkommen att bekanta dig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hede ska ja prov