måndag 8 september 2008

Vilken helg...




och måndag vi har haft. Helt underbart eller hur? Efter förra veckans ruskväder kunde man ju knappt tro sina ögon! På söndagen passade vi på att ta en tur med båten innan det var dags att ta upp den för vinteridet. Tyvärr blir det allt för lite båtkörande så det gäller att passa på när tillfälle ges.
På lördagen var det ju, om möjligt, ännu vackrare väder. Då var det dags att dra på sig den allra finaste stassen (nåja, men min son tyckte nu i alla fall att mamma var "nygg") och i arla morgonstund bege sig till gammaldags torgdag i Kristinestad. På Cosy finns det ju en del produkter som har gammaldags stuk som jag passade på att visa upp på marknaden. Bl.a de här saftflaskorna med knäppakork hade god åtgång:





Och det kan jag förstå, för saften är jättegod. Smakar som hemmagjord gör den och finns i många smaker: jordgubb, hallon, blåbär, tistron, fläder, tranbär ( kan jag ha glömt nån smak).
Sen sålde jag också barkbröd och vad kan väl vara mera gammaldags än det? Många ryggar till då de hör ordet barkbröd och tror att det smakar väldigt träigt (fyndigt va?...). men så är inte fallet.
En myt sedan gammalt är att barkbröd endast bakades för att man inte hade råd med något annat.Detta är inte riktigt sant. Den bark som användes och som även används i det här barkbrödet kallas vitbark och den sitter mellan brunbarken och stammen på tallen.De är ca en tiondels millimeter tjock och väldigt näringsrik. Man använde denna som ett förebyggande läkemedel. Vi vet i dag att det innehåller rikligt med antioxidanter. Det barkbröd jag har innehåller förutom barkmjöl också råg och vete samt malt och krossade enbär. Just smaken av enbär gör att brödet passar utomordentligt bra till fiskrätter.




Annat gammaldags jag sålde var luffarslöjd ( trådslöjd) och gammaldags godis. Premiär var det för brända mandlar med marsipan som jag hade fått in strax före marknaden. De gick åt som smör i solen....





I morgon börjar en ny arbetsvecka på Cosy och då ska jag presentera nyheter som Cosy fått in under de senaste dagarna...
Ha det bra!


Inga kommentarer: