onsdag 17 september 2008

Vilken rivstart på veckan

det var här på Cosy i går. Den ena varuleveransen avlöste den andra. Hela fyra stycken bilar kom. Måste vara nytt personligt rekord! Eller, inte kom ju fyra stycken HELA bilar med grejor, jag har ju inte hyrt upp hela husbolaget... Men en hel del nya saker kom nog in. Till exempel värmeljus i olika tänkbara färger fick jag:



Nu finns det ljus i allt från grönt till svart till brunt till lila och vinrött. Och flera färger därtill. Bara att välja så att det matchar. Ljusen kommer från danska Lögum Kloster lys A/S och är tillverkade av paraffin. Runt om ljuset finns en plastkopp som gör att ljuset lyser vackert också neråt, i motsats till ett värmeljus med en metallkopp runtomkring sig. Värmeljusen säljs i påsar med 20 i varje. Men det bästa av allt: om du köper en ljuskopp för värmeljus på Cosy får du fritt välja ett ljus som sätter pricken över iet på ditt nyförvärv!





Att det börjar bli mörkare på kvällarna märks också på en del av varorna jag fick igår. Bland annat den här ursnygga lampan med silverfärgad fot och svart tyghatt kom. Till den matchar tex. den gråa prydnadskudden från Cult design i serien Gracilis. Liksom alla andra produkter från Cult är den "uppbyggd" enligt utbytbarhetsprincipen. Dvs. man köper den svarta kudden skilt och sen kan man om man vill köpa det gracilismönstrade överdraget till. Överdraget är utbytbart mot andra överdrag i andra serier. Lika genialiskt som vanligt då det gäller Cult.
Nere på bilden skymtar också en dörrkrans med konstgjord hortensia. Nu börjar det bli dags att snygga till ytterdörren också, och vad passar väl då inte bättre än med en snygg höstkrans? För tillfället har jag några modeller till förutom hortensiavarianten i affären. Mer är på kommande, både höstkransar och mera juliga.



På "tal" om Gracilis. Nu utökas serien med vinröda krukor. Senare kommer också vinröda kubljusstakar att komma liksom vinröda manschetter till change-ljusstaken. Notera den jättefina lampan längst bak på bilden. Hålmönstret ger ett vackert sken i mörkret. Lampan finns också i asfaltsgrått.

Vi är många som beklagar oss och funderar noga då vi ska hitta en present åt nån herreman. Men nu tror jag att jag har en eventuell lösning på "problemet" då jag har hittat riktigt "karåta" ljusstakar:



Jaa, du ser rätt. De är i betong, men jättefina och av naturliga skäl stadiga. De finns i två höjder. Bredvid ljusstaken en praktisk äppelkorg i järn. Fin är korgen också om man fyller den med mossa och planterar en ljung eller nån annan fin höstblomma i. Den varianten kommer jag att visa senare här på bloggen. Ljusstaken och korgen står på en pall som en herreman i Björneborg har gjort. Den är av den typen som syns i många inredningstidningar nu just. Och den passar till mycket, sittbänk, nattduksbord, blombänk, you name it. Tack vare materialet kan man ha den både ute och inne. Varför inte som viloplats under äppelträdet då du fyllt din äppelkorg (Wau, vad fyndigt!)
Ännu mera karåta saker kommer här, en ljusstake och en vas i gjutjärn. De kommer från min nya favorit på Forma mässan i Helsingfors, svenska Affari :




Längs fram en fruktkorg i luffarslöjd med tunn metalltråd. Det är en annan variant av järntrådsarbeten än vad jag har från förr. Tunnare och finare arbeten, nästan så att man inte ser skålen på bilden! Jag fick en del varianter av de här arbetena och en del till är på kommande. I bakgrunden på bilden syns den vackra filten i lapptäckteknik. Filten är i 100% ylle och kommer från danska Krasilnikoff (alltså : nää, jag har inte virkat den själv...)
Så det var en lite update på vad som händer i butiken. Väntar med spänning på nästa leverans...
Ha det så bra!

1 kommentar:

StrandviksVillan sa...

Oj så fina saker, man blir jättesugen på ett besök i din mysiga butik!
Ha en bra ny arbetsvecka!